De geschiedenis van Music Man: de pioniersjaren (deel ⅓)

Share

Red Bull Belgium: The Vinyl Frontier graaft diep in de rijke geschiedenis van de Belgische platenwinkels. Aan de hand van interviews met protagonisten, foto’s van lang vergeten panden en grappige anekdotes trachten we zoveel jaar na datum een beeld te scheppen van een aantal iconische shops. Beginnen doen we in Gent, bij Music Man.

Music Man was eind jaren 80 en in de jaren 90-2000 voor de muziekwinkels wat Boccaccio was voor het Belgische clublandschap: een instituut ver bekend buiten de landsgrenzen. Net zoals Rome niet op één dag werd gebouwd, bereikte Music Man zijn legendarische status ook niet in sneltempo, het verhaal achter de shop gaat terug tot midden jaren '60. Om de geschiedenis van de winkel te reconstrueren legden we ons oor te luisteren bij een aantal muziekliefhebbers die er een deel van hun leven sleten : Hessel Tieter (gerant 1970-1980/eigenaar 1980-2005); Jim Seynaeve (zaakvoerder 1995-2001), David 'Benoelie' Fouquaert (verkoper 1992-1999), Yves 'Biens' Boone (verkoper 1994-2009), Yves 'Spacid' Debouvry (verkoper 2001-2007); Stijn 'Neon' D'hont (verkoper 2002-2008).

Biens: 'Music Man is opgericht in 1965 door Paul Bresou – beter bekend als 'zotte Paul' in het wereldje. Hij verhuurde singles voor jukeboxen, van dj's was nog geen sprake. Maxi's bestonden niet en langspeelplaten kwamen net op. Ooit telde Music Man drie vestigingen: één in Gentbrugge, één in de Bagattenstraat en één in de Jan Breydelstraat. Naast zijn shops schuimde Pol de markten af met cd's en cassettes. Uiteindelijk besliste hij de winkel in Gentbrugge te sluiten en liet hij de overige twee locaties over aan de geranten: Hessel Tieter nam de winkel in de Jan Breydelstraat over & Jan van Regenmortel herdoopte de winkel in de Bagattenstraat tot Music Mania. Jan besloot zijn eigen weg te gaan en richtte zich met een breed aanbod van soul, pop, rock, funk, hiphop & new wave tot de muziekliefhebbers.'

Foto: Jan Breydelstraat 18, Gent (uit de collectie van MIAT )

Popcorn

Music Man richtte zijn pijlen specifiek op dj's en vervelde tot een import zaak, het was één van de eerste zaken die rechtstreeks begon te importeren uit Amerika. In de jaren '70 was het vooral disco, kort erna wist Hessel exclusiviteitsafspraken te sluiten met groothandels in New York, Londen, Duitsland en Italië.

Hessel: 'Het verhaal achter Music Man begon in de Volderstraat in 1965. In 1970 verhuisde de winkel naar de Jan Breydelstraat. Aanvankelijk was Music Man een tweedehandswinkel. Ik ben er als jobstudent begonnen in 1970 en blijven plakken. Paul was in vroege jaren '70 onderhandelingen opgestart met majors uit de muziekindustrie om overstocks op te kopen. Dat zorgde ervoor dat een nieuw klantenbestand van dj's werd aangetrokken. Toen de winkel in 1980 failliet ging, nam ik de zaak over. Mijn grootste concurrent was Soul Cargo, toen de winkel voor dj's in Gent. Ik heb de verhuur van singles stopgezet en met de rage van de Popcorn Oldies in de jaren '70 ben ik platen beginnen importeren. Ook seventies disco verkocht goed, één van de eerste nummers dat ik massaal verkocht was 'Rock You Baby' van George McCrae. Het waren allemaal singles, 12” kwamen later. Ik leverde aan Music Man en andere winkels. Achteraf gezien legde ik toen de fundamenten van de muziekgroothandel in België en van wat later tot NEWS zou uitgroeien.'

'Eind jaren 70 - begin jaren 80 begon ik samen met USA Import in Rijssel en Diki Records in Moeskroen te importeren onder de naam Ca$h Records. We brachten ook muziek uit. In 1982 verscheen ons eerste plaat: Mike Anthony met 'Why Can't we live together.' Het werd een wereldwijde hit. Het origineel was een soultrack uit 1972 van Timmy Thomas. We hebben dat nummer opnieuw ingespeeld en een stuk tekst toegevoegd. Dat heeft ons achteraf wat problemen opgeleverd, verrassend genoeg niet vanwege copyrights maar omwille van het gewijzigde stuk tekst. We hadden een deal met een major maar uiteindelijk hebben we het moeten uitbrengen op 'Sunnyview', een schimmig sublabel van 'Roulette Records'. Ondanks het feit dat we in de Verenigde Staten bijna een miljoen exemplaren verkocht hebben, hebben we er quasi niks aan verdiend. Het waren onze eerst stappen op de muziekmarkt, ik beschouw het als leergeld.'

'Na een paar releases met Ca$h Records zijn we wegens meningsverschillen uiteen gegaan. Vervolgens hebben we STD Records opgestart. De naam verwijst naar de drie oprichters: S van Roger Samijn, T van Hessel Tieter en D van Gerard Duprez van USA Import Luik. Daarop hebben we in 1984 Nacht & Nebels 'Beats of Love' uitgebracht, wat uitgegroeid is tot een enorme hit in België & Frankrijk.'

Foto: Hessel Tieter (credit: Fotopia)

Technotronic

Biens: 'Music Man heeft voor een groot deel de basis gelegd voor elektronische muziek in België. Als je ziet wie er nog gewerkt heeft: Renaat Vandepapeliere werkte er als verkoper vooraleer hij R&S oprichtte. Wist je trouwens dat Aphex Twin zich eerst heeft aangeboden bij Music Man maar bot ving? Hessel vond het niet dansbaar genoeg, Renaat zag er wel het potentieel van in. Ook Stefan Vandenberghe (A&R bij NEWS) is begonnen als verkoper bij Music Man en ook de mensen die later een paar honderd meter verder Strictly Dance uitbaatten zijn hier begonnen. Zonder Music Man was er ook geen NEWS met zijn talrijke sublabels en compilaties. Maar niet alles liep op rolletjes, er werden ook fouten gemaakt. '

Hessel: 'Bij Technotronics 'Pump Up The Jam' heb ik een inschattingsfout gemaakt. De originele plaat was van 2 kerels uit Aalst, The Pro 24's (Jo Bogaert & Patrick De Meyer) met als titel 'Technotronic'. Ik had de eerste 1000 exemplaren verkocht, het was een instrumentale versie gebaseerd op Farley 'Jackmaster' Funks 'The Acid Life'. Ik vond het niet slecht maar het had me behoorlijk wat moeite gekost om alle exemplaren te slijten. Ik verkocht het aan ARS Records (Antwerp Record Shop) met de suggestie dat Frank De Wulf er een remix van zou maken onder zijn 'The B-Sides' alter ego. Patrick de Meyer remixte het echter zelf en voegde er een vocal aan toe. Jo Bogaert besliste om het uit te brengen als Technotronic met de titel 'Pump Up The Jam' . Aangezien de eerste versie niet echt vlot verkocht, was ik niet geïnteresseerd. Patrick Busschots van ARS was één van de eersten in België die zijn winkel als A&R gebruikte om artiesten te licentiëren op zijn label. Hij bood de makers 300.000 Belgische frank om de plaat uit te brengen. Dat was toen veel geld. Hij heeft het professioneel aangepakt: er werd een videoclip gemaakt, een zangeres aangetrokken en de plaat werd voorzien van mooi artwork. Wereldwijd zijn er 3,5 miljoen exemplaren van verkocht. Achteraf gezien is het spijtig dat ik dat heb laten liggen, maar ik had geen glazen bol.'

This beat is NEW(S)

Midden jaren 80 verhuisde de winkel naar Steendam 72. Kort daarna brak new beat als genre door in de discotheken. De dj's die er draaiden waren kind aan huis bij Music Man en de winkel surfte mee op de boom. Music Man importeerde niet alleen Amerikaanse platen, men vroeg ook aan plaatselijke producers om er een Belgische versie van te maken. Als die namaakversie goed klonk, werd ze op vinyl geperst en in de winkel verkocht.

Biens: Zo is onder andere 'Rock To the Beat' ontstaan: Reese (een pseudoniem van Kevin Saunderson) had het origineel uitgebracht in 1989 op zijn eigen KMS label. Daarvan zijn slechts enkele exemplaren verkocht in Belgie, het was vooral de Belgische versie van 101 die over de toonbank ging. Toen kon dat nog, het waren cowboyjaren. 101's 'Rock To The Beat' paste heel goed in de Belgische sound van die tijd, het groeide uit tot 1 van de anthems van Boccaccio. Internationaal heeft het echter geen potten gebroken. Natuurlijk leidde dat tot heel wat frustratie bij de Amerikaanse producers: hun platen verkochten hier niet; er werden new beat versies van gemaakt en de Belgen gingen met de eer lopen. Het was makkelijker voor Music Man om de Belgische platen in Europa te distribueren dan de Amerikaanse platen te importeren. Luc De Vriese, toen portier bij Boccaccio en als producer beter bekend als Michael Sanctorum, was daar kampioen in. Hij dook de studio in met verschillende dj's van de Boccaccio om Belgische versies te maken. Er zijn talloze voorbeelden.'

In diezelfde periode kwamen ook andere Belgische winkels zich in Gent bevoorraden. In 1992 werd NEWS opgericht voor distributie & import/export. Daarnaast werd NEWS marktleider in compilaties gericht op het nachtleven.

Hessel: 'In die periode focuste ik vooral op mijn werk bij NEWS. Via de winkel voelde ik wat er leefde in de clubs. Ik checkte de white labels die binnenkwamen, en als er potentieel inzat, stuurde ik een exemplaar naar NEWS. Ik verwerkte de verkoopcijfers van de shop en maakte deals bij het samenstellen van de compilaties: ik streefde steeds naar een mix van de succesvolle platen van het moment en nieuwe artiesten. Zo konden we nieuwe labels binnenhalen.'

Foto: Biens (credit: Fotopia)

In deel 2 lees je meer over de professionalisering van Music Man in de jaren ‘90, de sterke relatie met de beste Belgische en buitenlandse dj’s en de betekenis van de blue en red room. 

Tekst: Jacques Degrootte