Red Bull

Belgium: The Vinyl Frontier

Een plaat met twee gezichten

Een plaat met twee gezichten

BROTHERLABELISM

Interview Diederik Decroix / Joris Lenaerts
Photographs Various

Arno Lemmens, 24 jaar jong en toch al zeven jaar muzikaal actief in het Antwerpse nachtleven. (Vice City, vinyl-only dj ARNO LEMONS). Onder de noemer HAVN DAM baatte hij tot voor kort een club uit in een kerk. Leuk Curriculum Vitae niet?

BROTHERLABELISM

Als het kriebelt, moet je ondernemen. En dat is wat Arno deed. Onder de vleugels van de PXL Rockschool besloot hij zijn bachelorproef voor de opleiding Muziekmanagement te wijden aan BROTHERLABELISM, een vinyl only concept waar twee verschillende labels elkaar versterken door samen te releasen maar toch hun eigenheid te behouden. Arno besloot elke kant van een plaat te laten gebruiken door een ander label. Die kondigden elk apart een nieuwe release aan, en voor veel fans was de verrassing dan ook groot toen ze op de andere kant een andere plaat aantroffen.

Think Practical

Arno: “Op deze manier halveer je de kost van een plaat, en relativeer je 300 exemplaren voor een eerste release naar twee keer 150 exemplaren, een haalbaar aantal om uit te verkopen voor een startend label. Beide labels spreken ook een verschillend doelpubliek aan, die bovendien kennis maken met de muziek van het andere label. Kortom, op ondenkbaar veel vlakken een win-win situatie.”

Don't hesitate for A Lemonade, or else this might B your Cup Of Tea.

Arno: “Lemonade is dus maar de helft van het verhaal. Cup Of Tea is de andere kant.

Voor Cup Of Tea is Arthur Brouns de artistieke leider, voor Lemonade ben ik dat. Het hele Lemonade & Cup Of Tea verhaal is het resultaat van een van de vele brainstorms en avonturen die we de afgelopen zeven jaar hebben gedeeld.”

Anro: “Hoewel onze muzieksmaak vaak verschilde, konden Arthur en ik elkaars ‘goesting’ begrijpen, respecteren en appreciëren. Door elkaar feedback te geven, leerden we in verschillende genre's het kaf van het koren scheiden. De vriendschap tussen Arthur en mij is dus letterlijk de blueprint van het hele concept én de reden dat we dit samen doen.”

Een eerste poging draaide uit op een rekening van 300 euro en geen ontmoeting.

Arno “Vanaf september zijn Arthur en ik samen beginnen zoeken naar tracks van artiesten waar we beide al langer in geloven. In november ben ik met de eerste reeks demo's en een toelichting over het concept naar Berlijn gevlogen. Zonder afspraken weliswaar, maar wel met een doel. Tijdens het diggen wou ik Markus Lindner - beter bekend als Delfonic, de bezieler van Oye Records - aanspreken. Een eerste poging draaide uit op een rekening van 300 euro en geen ontmoeting. Ik besloot hem dan maar te contacteren, en de dag nadien kreeg hij de eerste demo's van Cup Of Tea te horen. Hij was meteen verkocht.”

En zo is er nu de sampler met drie tracks op de Lemonade-kant en negen tracks van zeven producers op de Cup Of Tea-kant. De sampler is letterlijk een proevertje van wat er het komend jaar nog allemaal zit aan te komen. Alle artiesten zullen dus nog een album, EP of collabs realiseren op een van beide labels.

Vinyl only

Arno: “Tot iemand mij van het tegendeel kan overtuigen, is mijn label vinyl only. Tegenwoordig heeft iedereen zijn eigen hoekje op het internet, maar het is niet evident om iedereen daar naartoe te krijgen. En zonder een deftig promotiebudget al helemaal niet. Veel muziekliefhebbers gaan meer en meer terug naar de platenzaak voor één plaat, in plaats van via itunes 20 albums te kopen. Veel muziek vind je gratis online. Al is dat niet de bedoeling. Welcome to the future of torrenting, social media zippy groups & youtube2MP3 converters. Daar valt niets te rapen. Daarbij komt dat als mensen online muziek luisteren, ze eerder de muziek huren via streamingdiensten als Apple Music & Spotify. De uitkeringen die de artiesten in kwestie krijgen vind ik nog steeds niet recht evenredig. De artiesten die ik vertegenwoordig verdienen het om als goed verhaal in een platenbak te liggen, in plaats van verdwaald op het internet rond te zwerven.”

Home Alone

In september komt er een eerste LP die alleen op Lemonade zal uitkomen. Sue Avenue heeft vorig jaar samen met de funk band Big Whoop en de latin jazz band Compro Oro een week gelogeerd in het Amerikaans theater in Brussel. Hieruit is een

eclectisch album voortgekomen, vergezeld van een korte docu. Meer nieuws hierover binnenkort.