Red Bull

Belgium: The Vinyl Frontier

Het grote Cult Organ Horror Halloween interview met Dj Bert & Eagle

Wordt er vanavond aan je deur gebeld en heb je geen zin om je zuurverdiende snoep uit te delen? Draai dan gewoon je vinylplaat van Dj Bert & Eagle op luid volume! Er is geen kinderhand die snoep durft vragen bij de Cult Organ Horror klanken van de release op het Stroom label. Tijd om Christoff Wybouw, de man achter Dj Bert & Eagle, aan de tand te voelen. 

VF: Voor een goed begrip, jij bent niet DJ Bert of Eagle maar wel de maker van beide nummers?

Christoff: "Ja. Muziek is de rode draad doorheen mijn leven. Ik heb veel uitleenlopende projecten uitgewerkt in verschillende genres. Maar eens iets afgewerkt, begon ik meteen aan een nieuw project. Naar de buitenwereld toe liet ik telkens andere artiesten met mijn nummers voor de dag komen. Zo ging het ook met ‘I am your master’ en ‘Import’. DJ Bert & Eagle werden de uitvoerders, ik de maker. Je moet weten dat de originele 7-inch op Discogs al gauw voor 150 euro of meer gaat. Dat deze twee nummers opnieuw onder de aandacht van een breed publiek zijn gebracht door de reissue van Stroom, doet enorm deugd." 

VF: In de jaren ‘80 was een orgel nog niet ingeburgerd toch?

Christoff: "Nee. En vooral ook ongelooflijk duur. Er hangt trouwens een leuk verhaal vast aan mijn orgel maar daarvoor moet je maar eens de liner notes op de achterkant van de plaat raadplegen. Ik was al van kleins af gefascineerd door vreemde geluiden, gimmicks en echo’s. Eind jaren 70’s kon ik een Kimball Jazz orgel kopen. Het nummer ‘I am your master’ heb ik op een half uurtje ingespeeld. Dat lijkt kinderspel maar dat was het natuurlijk niet. De uren die ik spendeerde om het orgel en al zijn mogelijkheden te leren kennen zijn ontelbaar. In die maanden probeerde ik de de meest atypische geluiden uit dat orgel te halen. Ondertussen heb ik een arsenaal aan synthesizers in gebruik. Maar de Kimball heb ik nog steeds."

VF: Vanwaar de inspiratie voor ‘I am your master’?

Christoff: "Ik was in die tijd gek van horror. Als kind had ik een echokamertje waar ik in mijn fantasie de griezelige luisterspelen maakte. Ik wou die sfeer weergeven in een nummer. Een Dracula film inspireerde me voor de tekst, vandaar de Vincent Price-achtige stem. Ik was dit nummer eigenlijk compleet uit het oog verloren tot Ziggy van Stroom contact met me opnam. Ik ben verbaasd dat dit nummer na al die jaren nog perfect de sfeer weergeeft die ik toen wou creëren."

VF: Heb je andere projecten die we misschien kennen maar geen idee hebben dat jij er achter zit?

Christoff: "Teveel om op te noemen. De tijdsgeest van bepaalde nummers zorgen ervoor dat ze nu niet meer muzikaal relevant zijn. Zo heb ik Arabeat van Bingo gemaakt. Dat was de tijd van Tien Om Te Zien. Alleen door op te vallen, kon je iets betekenen. Ik maakte toen muziek voor een breed publiek. Als DJ had ik geleerd om perfect in te schatten wat mensen graag horen. Maar I am your master en Import zijn twee nummers die ik puur alleen voor mezelf heb gemaakt. Ik had geen publiek voor ogen. En dat hoor je vind ik. Er zit meer passie in."

"Maar in de jaren die volgden ben ik als een muzikale duizendpoot in heel verschillende genres aan de slag gegaan. Een paar dingen zullen sommige mensen wel kennen, vermoed ik. Met Ottorongo - Five O'Clock... My Ass, Let's Tango !!! maakte ik een nummer waarmee ik het sluitingsuur in de dancings aankaartje. Dat is toen echt veel gedraaid geweest in dancings." 

Christoff: "Een nummer dat bij iedereen wel een belletje doet rinkelen is “me wuf is weg - Kamiel’. Zowel de muziek, tekst als zang zijn door mij gecomponeerd. Kamiel heeft de hitlijsten gehaald met dit nummer, ik vind dat niet erg. Ik heb nooit de ambitie gehad om op een podium te gaan staan." 

Christoff: "Ik ben ook oprichter van drie labels: Holy Hole, Onadisc en Roadrunner. The Beast - The age of shit! bracht ik bijvoorbeeld in ‘86 samen met Serge Feys van TC Matic uit op Holy Hole."

VF: Wat brengt de toekomst?

Christoff: "Geen idee. Sowieso is het rusthuis mijn prioriteit. Mijn moeder gaf de directeursfakkel aan me door. Je moet weten dat ik in dit rusthuis vroeger mijn studio had. Import en I am your master werden hier opgenomen. Ik heb een website waar ik naast al mijn oude projecten ook nieuwe muziek aanbiedt aan vooral DJ’s. De naam van de website is dezelfde als de van de platenzaak Steppin die ik in ‘83 opende en waar ik jarenlang focuste op singles voor DJ en lokale radiozenders. Dat probeer ik nu online verder te zetten. En daarnaast ben ik aan het grasduinen in mijn oude masters. Er zijn plannen om onuitgebracht materiaal op vinyl uit te brengen. We zien wel. Maar muziek blijf ik maken."

Text: Diederik Decroix